Brocante

Vraag: prijs originele lepels

Libertin (09/26/04 om 21:42:54):

Als ik op eBay of in een Franse brocante een originele (antieke) absintlepel tegenkom, wat is dan een redelijke prijs om ervoor te betalen?

 

Z.v.E (09/26/04 om 22:49:34):

De prijs van een originele lepel is vrijwel geheel afhankelijk van de zeldzaamheid van het model. Een goede indicatie hiervan is te vinden in het boek 'L'Absinthe-Les Cuilleres' van Mw. Marie-Claude Delahaye.

In dit boek staan de meest voorkomende lepels met daarbij de classificatie van zeldzaamheid. Een lepel met 1 ster is gangbaar en eentje met 5 sterren is uitzonderlijk zeldzaam.

Een authentieke lepel in een goede staat is tot ca. 10 a 15 Euro nooit te duur. Daarboven wordt het verstandig om eerst na te gaan of het het wel waard is. Je zou bijvoorbeeld ook bij Absinthe Originals [ftp]http://www.absintheoriginals.com/acatalog/ghkhjrke.html[/ftp] kunnen kijken. Zeer betrouwbaar qua antiek enkel persoonlijk vind ik deze site vrij duur. Kopen op Ebay is daarentegen een gok omdat je met een replica te maken kunt hebben.

 

GroeneFee (09/26/04 om 23:42:13):

Libertin schreef:

Als ik op eBay of in een Franse brocante een originele (antieke) absintlepel tegenkom, wat is dan een redelijke prijs om ervoor te betalen?


Nou goed, de dooddoener: wat de gek ervoor geeft. De prijs zal afhangen van de zeldzaamheid, het ontwerp, het materiaal, de staat waarin het object verkeert, etc. Betaal voor een reguliere lepel nooit meer dan 15 à 20 euro. (In Parijs of Pontarlier vraagt men wat meer dan op het Provençaalse platteland, en een gegraveerde merknaam kan de vraagprijs iets verhogen, is onze ervaring.) En verder natuurlijk alles wat Z.v.E. zegt.

Deze twee http://www.groenefee.nl/pix/cuiller070904.jpg hebben ons samen (na afdingen) zo'n dertig euro gekost, in Arles. Dat is geen koopje, maar het is ook niet schreeuwend duur.

 

GroeneFee (09/28/04 om 19:44:34):

GroeneFee schreef:


Deze twee http://www.groenefee.nl/pix/cuiller070904.jpg hebben ons samen (na afdingen) zo'n dertig euro gekost, in Arles. Dat is geen koopje, maar het is ook niet schreeuwend duur.


Ik zie nu dat één van die twee vermeld staat als 'rarity' op de pagina die Z.v.E noemt: Feuilles #9 (class. MCD). Toch wel een koopje dan.

 

Z.v.E (09/28/04 om 23:59:48):

GroeneFee schreef:


Feuilles #9 (class. MCD).


Misschien een foutje van Absinthe Originals maar in het boek van Madame Delahaye heeft de Feuilles 9 maar 1 ster.....

 

GroeneFee (09/29/04 om 16:42:49):

Mooi stelletje grappenmakers dan, bij Absinthe Originals, met die prijzen van ze. Maar kwalijker is dat het lepelboek van Mme Delahaye ontbreekt in onze huisbibliotheek. Binnenkort zijn we in Pontarlier, wat een mooie gelegenheid is om die hiaat eens op te vullen.

 

Z.v.E (09/29/04 om 17:41:45):

GroeneFee schreef:

Binnenkort zijn we in Pontarlier, wat een mooie gelegenheid is om die hiaat eens op te vullen.


Das wel erg leuk. Mocht je nog een leuke oude Fontein zien voor weinig: neem je er dan ook een voor mij mee?  ;)

Helaas ben ik dit weekend verhinderd. Volgend jaar weer een kans. Doe je nog een (foto) verslag?

Dat boek is idd zeer de moeite.

 

GroeneFee (10/04/04 om 22:05:34):

Z.v.E schreef:


Das wel erg leuk. Mocht je nog een leuke oude Fontein zien voor weinig: neem je er dan ook een voor mij mee?  ;)


Er was helemaal niets voor weinig. De goedkoopste fontein was een roestig geval dat 1000 euro moest kosten. Er werd dan ook nagenoeg niets verkocht. Verder was het inderdaad erg leuk, vooral vanwege de ontspannen sfeer en de contacten met Markus, Peter Verte, Steve Rosat, absinthespoon, Benoît Noël, Ted Breaux (die samples had meegebracht) en natuurlijk de vriendelijke mensen van Pernot en de gulle schenkers van Guy. We keerden huiswaarts met een tas vol gesigneerde boeken (Marie-Claude Delahaye, Benoît Noël, André Besson), dozen vol flessen en een droge mond.

Mooi boek, met die lepels, en het klopt van die ene ster voor Les Feuilles #9. We gaan Absinthe Originals maar eens mailen om te vragen wat ze daarop te zeggen hebben.

 

Z.v.E (10/04/04 om 23:49:27):

GroeneFee schreef:


Er was helemaal niets voor weinig. De goedkoopste fontein was een roestig geval dat 1000 euro moest kosten. Er werd dan ook nagenoeg niets verkocht.


Dat was idd ook de reactie van vorig jaar....

 

GroeneFee (10/06/04 om 12:55:44):

Z.v.E schreef:


Misschien een foutje van Absinthe Originals maar in het boek van Madame Delahaye heeft de Feuilles 9 maar 1 ster.....


Ian Hutton heeft het zojuist aangepast. (De ster, niet de prijs.)

 

Z.v.E (10/06/04 om 17:36:46):

GroeneFee schreef:



Ian Hutton heeft het zojuist aangepast. (De ster, niet de prijs.)


Grappig. Dat het nog niet eerder was opgevallen....

 

radioflux (10/06/04 om 22:48:49):

GroeneFee schreef:


... Ted Breaux (die samples had meegebracht)...


Nieuwe bijzonderheden? Nieuwe Jade? Na Nouvelle-Orleans en Verte Suisse willen we meer, meer, meer...!

 

GroeneFee (10/06/04 om 23:27:51):

radioflux schreef:



Nieuwe bijzonderheden? Nieuwe Jade?


Vooralsnog niet, dus laten we volstaan ons gelukkig te prijzen met wat Jade ons reeds biedt.

 

wilbert_v (11/24/05 om 08:37:21):

Als het aankomt is dit geloof ik wel een koopje voor 15 euro (20 incl. verzendkosten) toch?:



En weet iemand hoeveel sterren deze Feuille N°25 krijgt van MCD?

 

Helfrich (11/24/05 om 10:53:35):

wilbert_v schreef:

Als het aankomt is dit geloof ik wel een koopje voor 15 euro (20 incl. verzendkosten) toch?:



Mijn eerste indruk was dat er minstens één (nabehandelde) Frenchman bij zit. Ik heb het nagevraagd en volgens de deskundige zelf zijn deze lepels (waarschijnlijk) origineel. Zeker een koopje in dat geval.

En weet iemand hoeveel sterren deze Feuille N°25 krijgt van MCD?

Ik heb MCD even niet bij de hand.


Hiervan bestaat een courante vervalsing van Cormenier. Deze lijkt origineel te zijn, wat ook is bevestigd door PhiL.

 

Z.v.E (11/24/05 om 20:15:33):

wilbert_v schreef:


En weet iemand hoeveel sterren deze Feuille N°25 krijgt van MCD?

De nr. 25 heeft 2 sterren en de nr. 26 (waar deze ook veel op lijkt) heeft 3.

Ben je de trotse eigenaar van deze lepels geworden?

 

wilbert_v (11/24/05 om 20:37:30):

Ik heb alleen de bovenste drie gekocht, die zijn onderweg als het goed is. De onderste is nog niet verkocht dus als je intresse hebt moet je even gaan kijken, ik denk toch dat deze iets te duur voor mij is.

 

Z.v.E (11/24/05 om 20:50:57):

http://cgi.ebay.fr/Authentique-Cuillere-a-ABSINTHE-metal-argente_W0QQitemZ7198820604QQcategoryZ3269QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Deze neem ik aan?

De verkoper geeft aan dat de lengte 159 is. De nr. 25 is 155 mm en de nr. 26 is 157. Tevens heeft deze laatste ook twee stempeltjes. Mijn idee is dat dit een 26 is.... Deze lepel ziet eruit alsof ie met schuurpapier is opgepoetst dus is deze niets voor mij.

 

wilbert_v (11/24/05 om 21:20:31):

Z.v.E schreef:

Deze lepel ziet eruit alsof ie met schuurpapier is opgepoetst dus is deze niets voor mij.


Dat zag ik ook al ja. Volgens mij hebben ze een poging gedaan wat roest achtige vlekken weg te halen en schrokken ze zelf ook van het resltaat.

 

wilbert_v (11/25/05 om 08:03:39):

O jee, ik krijg net een mailtje met als onderwerp 'Absinth spoons'... ze wil even vertellen dat ze op de post zijn gedaan. Dit komt nog wel uit frankrijk ook!

 

wilbert_v (11/26/05 om 20:44:08):

De lepels zijn binnen! De Croix (1?) ziet er wel goed uit, de Feuille (9 of 10 ?) is erg slecht en versleten en de Flèches (3?) is mij iets te mooi. Ik weet niet of een oude lepel wel zo mooi kan glimmen:




 

Z.v.E (11/27/05 om 19:47:08):

Zitten er stempeltjes in? Zilveren lepels kunnen er ook op hoge leeftijd nog erg goed uitzien. Beter dan die verchroomde ellende.

 

Z.v.E (11/27/05 om 19:47:44):

Overigens was het 25 en 26 ipv 24 en 25 in eerdere post.... reeds gewijzigd.

 

wilbert_v (11/27/05 om 21:24:35):

Nope, helaas geen stempeltjes. Het is ook van heel erg dun materiaal gemaakt en het reageert niet op een magneet. Vreemde lepel.

 

Brocante